Lead User Researcher

Omschrijving


De 5 miljoen huizenkopers, huizenzoekers, huisbezitters én makelaars die maandelijks ons platform bezoeken, komen allemaal met hun eigen wensen. Wat zijn die wensen, waar hebben zij behoefte aan? En hoe kan funda hier perfect op aansluiten met diensten, producten en functionaliteiten? Dat weet jij als Lead User Researcher als geen ander. Aan de hand van onderzoek weet jij de wildste ontwikkelplannen van funda te valideren.

Het team dat jij gaat leiden, bestaat uit twee anderen: Annika en Bloeme. Ondanks dat het team nog niet zo lang bestaat, hebben jullie al een vaste plek aan tafel veroverd bij consumenten- en makelaarsteams. Daar denk je actief en kritisch mee met ideeën en help je hen in gedachten houden wat écht belangrijk is voor de eindgebruiker.

Degene die de rol nu gaat verlaten, doet dat met pijn in haar hart: ‘Want mijns inziens, is dit de leukste rol van het hele bedrijf. Je mag met iedereen samenwerken, je krijgt enorm veel vrijheid om te bepalen wat je gaat onderzoeken en wat ervoor nodig is om dat zo goed mogelijk te doen. Doordat er steeds nieuwe rollen bijkomen, is het een constante, uitdagende puzzel om uit te vinden hoe we elkaars werk zo goed mogelijk kunnen versterken.’

Een groot initiatief waar je in elk geval het eerste half jaar druk mee zal zijn, is de continue optimalisatie van onze customer journey. Funda focust zich naast huizenzoekers ook op de verkoper. In het onderzoek hiernaar bewaak jij als Lead User Researcher de doelgroep: voor wie maakt funda het product? Sluit het aan bij de verlangens, wensen en ergernissen van degene voor wie het product ontwikkeld wordt?

Functievereisten

Jouw baan

Jij bent de poortwachter die ervoor zorgt dat we prioriteiten stellen in onze nieuwe onderzoeksprojecten. We zijn een ondernemend en innovatief bedrijf, waar iedereen overstroomt van nieuwe ideeën en plannen. Aan jou de taak kritisch te kijken waar onderzoek nodig is en welke aanpak het best past. Sluit een onderwerp niet aan bij onze gebruikers? Dan kun jij vanuit je onderzoeksinzichten duidelijk uitleggen waarom. Of die gesprekspartner nou een directe collega of iemand uit het managementteam is: jij durft nee te verkopen, als dat het beste voor funda is.

  • Jij leidt het team en de visie op user research binnen funda, met een sterke focus op productontwikkeling.
  • Het versterken van de onderzoeksrol binnen funda wordt een belangrijke taak voor jou. Je zet samenwerkingen op tussen PO/UX en onderzoek, maar weet ook andere onderzoeksgerelateerde disciplines te vinden om samen de schouders eronder te zetten.
  • Aannames over de wensen en het gedrag van gebruikers identificeer jij, om ze vervolgens met gebruikersonderzoek te valideren en uit te dagen. Dit doe jij binnen de gehele organisatie, van strategie tot optimalisatie van bestaande producten.
  • Prioriteren hoef jij niet meer te leren. Je houdt daarbij de bedrijfsdoelen en uitdagingen in het oog, zodat je weet wat er belangrijk is.
  • Je leidt een klein, recentelijk opgezet team van onderzoekers en bent verantwoordelijk voor hun professionele ontwikkeling en groei. Daarnaast blijf je jezelf ontwikkelen op het gebied van onderzoek, tools en methodologie.
  • Je ondersteunt je eigen team, maar staat tegelijkertijd met je poten in de modder om af en toe te ondersteunen bij het operationele gedeelte van onderzoek doen.
  • Research is teamsport! Daarom durf jij het voortouw te nemen in het organiseren van workshops en sessies met teams en stakeholders. Hierin identificeer je bijvoorbeeld onderzoeksvragen, maar breng je ook je inzichten over het vak over.
  • Je hebt een goed beeld van de ontwikkelingen binnen het vakgebied, en weet deze op een praktische manier binnen funda toe te passen.
  • Je ondersteunt de uitbreiding van de customer journey van funda.


Wie ben jij?

Jij weet als geen ander hoe goed, valide en effectief onderzoek eruitziet. Of het nou gaat over interviews, dagboekstudies, A/B-tests of een diepe duik in andere data: voor jou is het allemaal gesneden koek. Ook ken jij de operationele kant van onderzoek; je bent verantwoordelijk voor de optimalisatie en efficiëntie hiervan. Daarnaast weet je verkregen data om te zetten in grote onderzoeksprojecten.

Je bent proactief en voelt je verantwoordelijk voor je eigen taken én die van je team. Je bent analytisch sterk, weet snel en makkelijk de samenwerking met verschillende afdelingen op te zoeken en weet dat duidelijke communicatie daarbij een grote rol speelt. Jij helpt hen om de gebruikers van hun product als geen ander te begrijpen en voor ogen te houden en deze werkwijze te implementeren in hun dagelijkse bezigheden. Ook help je je teamleden graag om hun werk zo in te richten dat zij optimaal kunnen presteren.

Nieuwsgierigheid en dingen tot op de bodem uit willen zoeken zit bij jou in je genen. Je maakt je complexe materie snel eigen, om het vervolgens in begrijpelijke taal aan je collega’s uit te kunnen leggen. Daarbij verlies je je niet eindeloos in een onderwerp: je houdt het overzicht, de controle en zorgt ervoor dat er een duidelijke prioriteit in projecten zit.


Daarnaast herken je je in de volgende vereisten:

  • Je hebt vijf jaar werkervaring op het gebied van onderzoek. Daarnaast heb je minstens twee jaar een leidinggevende positie vervuld in een onderzoeksteam in een product-gerelateerd bedrijf.
  • Je hebt een afgeronde wo-opleiding en master, bijvoorbeeld in de richting van cognitieve psychologie, interaction design, of human computer interaction.
  • Je bent fulltime beschikbaar.
  • Je bent vloeiend in het Nederlands, zowel in woord als op schrift. Daarnaast beheers je de Engelse taal uitstekend.
  • Voor jou heeft onderzoek doen geen geheimen. Je begrijpt onderzoeksmethodes in zowel de ontdekkings- als opleveringsfase.
  • Je bent een ster in communiceren, staat sterk in je schoenen om je argumenten te verdedigen en weet anderen moeiteloos te vinden voor een samenwerking.
  • Of het nou gaat over kwalitatief of kwantitatief onderzoek: je weet hoe je ermee omgaat. Je weet hoe je interviews, focusgroepen en dagboekstudies doet, maar ook surveys, A/B-testing en lean experimenten voer je makkelijk uit.


Wij bieden

Funda biedt jou een van de uitdagendste banen binnen jouw vakgebied. Zowel op kantoor als vanuit huis zorgen we dat funda voor jou voelt als een thuis. Je ontmoet je collega’s in hartje Amsterdam, op ons eigen funda-plein met vrij uitzicht op het IJ. Werk je vanuit huis, dan blijf je verbonden via Microsoft Teams en zorgen wij voor de juiste benodigdheden voor het inrichten van je thuiskantoor.


Je werkt samen met ruim 140 (internationale) knappe koppen die ervoor zorgen dat jij je direct welkom voelt. Logischerwijs zorgen wij goed voor onze talenten en dus ook voor jou. Kom je bij ons werken, dan bieden we je:

  • Een uitstekend salaris met een jaarlijkse bonusregeling en 25 vakantiedagen (je kunt er ook meer bijkopen)
  • Flexibele werktijden
  • Een vergoeding voor je telefoon, internet thuis, reiskosten, sportschool en een gedeelte van je pensioen
  • 6 keer per jaar een heerlijke stoelmassage (op kantoor, onder werktijd)
  • Elke dag een verse lunch (wanneer je op kantoor werkt), bereid door onze huiskoks: soep, salades, brood van de bakker en elke vrijdag een snack
  • Etentjes, teamuitjes, borrels én een cadeautje voor je verjaardag. Ook in tijden van Covid-19 besteed funda veel aandacht aan virtuele alternatieven.
  • De mogelijkheid tot het bijwonen van congressen, volgen van cursussen en opleidingen. Bij funda geloven we namelijk dat je nooit bent uitgeleerd. Ook kun je je ideeën de vrije loop laten tijdens onze hackathons.

Interesse?

Bij funda houden we van snel schakelen. Daarom kun je de volgende procedure verwachten:

Je solliciteert
Dat doe je door je cv inclusief sollicitatiebrief (of video) via de solliciteerbutton in te sturen.

Hoera!
Door naar de volgende ronde? Dan krijg je van een van onze recruiters een uitnodiging voor een telefonische screening.

En dan...
Als je positief door de telefonische screening heen bent gekomen, plannen we zo snel mogelijk een eerste sollicitatiegesprek met jou in. Je kunt maximaal twee gespreksrondes verwachten.

To case or not to case
Een aanvullende opdracht kan deel uitmaken van het selectieproces.

Meer informatie?

Stuur ons een mail naar recruitment@funda.nl en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Ook funda neemt Covid-19 erg serieus en daarom werken vrijwel alle funda-medewerkers vanuit huis. Dat betekent niet dat ons recruitmentproces stil komt te liggen. We houden ons vast aan de normale procedure, maar zullen deze virtueel uitvoeren. Voor elke stap in jouw sollicitatieproces zullen onze recruiters je precies uitleggen wat je kunt verwachten.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. Aan cv's die ongevraagd worden aangeleverd kunnen geen rechten worden ontleend.